Media
Publicerat: 2013-10-29

Spaning

3 timmar i veckan används till sociala medier

3 timmar i veckan används till sociala medier

Drygt tre timmar i veckan tillbringar genomsnittssvensken på sociala nätverk, framförallt Facebook. Samtidigt har andelen svenska Twitter-användare fördubblats enligt nya siffror från Stiftelsen för internetinfrastrukturs (.SE) i deras kommande rapport Svenskarna och Internet 2013. För unga är surftiden längre – 12–25 åringar spenderar en dryg timme per dag medan äldre (56–85 år) surfar på sociala nätverk en timme i veckan. Mest aktiva är flickor i åldersgruppen 16–25 år.
Facebook är enligt undersökningen Sveriges mest besökta sociala nätverk. Även antalet Twitter-användare fortsätter att öka i Sverige. I dag uppger 17 procent av svenskarna att de använder tjänsten ”någon gång” – en fördubbling jämfört med 2011. Unga är mest aktiva på Twitter. 15 procent i åldern 12–25 besöker mikrobloggen dagligen. Däremot är det få dagliga besökare bland de som är äldre än 45 år.
För Instagram är andelen användare genomgående större bland flickor, enligt statistiken. 39 procent av de unga flickorna (12–15 år) är dagliga användare jämfört med 18 procent av pojkarna. Användningen av Instagram domineras av unga men användningen sprider sig uppåt i åldrarna.
Så många svenskar använder:
Facebook: 66 procent
Instagram: 15 procent
Twitter: 17 procent
4 procent twittrar dagligen eller någon gång i veckan
3,2 timmar i veckan ägnar vi åt sociala nätverk
Bloggar: 41 procent svarar att de läser bloggar. 8 procent svarar att de skriver egna bloggar.
Siffrorna avser svenska internetanvändare 12 år och uppåt.
Källa: Stiftelsen för internetinfrastrukturs rapport Svenskarna och Internet 2013
Läs mer här: http://www.internetstatistik.se/nyheter/facebook-popularast-bland-svenskarna-men-twitter-och-instagram-knappar-in/