Årets träningstrender enligt Friskis & Svettis

Friskis&Svettis presenterar nu sin årliga trendspaning. Under arbetet har teamet av träningsutvecklare på Friskis&Svettis både tagit del av forskningsrapporter samt besökt träningsmässor runtom i världen. Nya preferenser och innovation i branschen bottnar i övergripande metatrender så som urbanisering, digitalisering och globalisering.

En trend som finns kvar sedan tidigare är tuff och hård träning, och träning i mindre grupper. En ytterligare tendens är fler göra-gott-aktiviteter som kombineras med träningen, så som skräpplockning eller välgörenhetsevenemang.

Samtidigt som intresset för träning ökar, växer hälsoklyftan när de regelbundet aktiva tränar än mer, och de som inte motionerar fortsätter att vara inaktiva.

Sju trender inom träning
– Marknaden breddas med fler aktörer och konstellationer. Lågpriskedjor, boutique-gym, kompisgäng.
– Fler digitala stöd i träningen. Pulsmätare, skärmar hemma, 3D-glasögon, appar, onlinecoachning
– Fler göra gott-aktiviteter i träningen. Lopp med skräpplockning, företagsevent med välgörenhetsorganisationer
– Träning som en del av identitet och personlig utveckling med dokumentation av framsteg. Dörröppnare till nya intressen.
– Fler flexibeteenden — en vilja till balans mellan kostval, träning och återhämtning.
– Fler äldre och yngre som tränar.
– Fortsatt intresse för högintensiv träning. Inspiration från sport och idrott.

Läs mer här: http://www.mynewsdesk.com/se/friskis-och-svettis/pressreleases/traeningstrenderna-som-blev-nya-pass