Mode / Design Värderingar
Publicerat: 2016-09-21

Spaning

Att bryta könsnormer är på modet

Att bryta könsnormer är på modet

Det är på modet att genom kläder bryta könsnormer. Åhléns och Hope har båda nyligen släppt kollektioner som släpper på beteckningen manligt och kvinnligt för att istället fokusera på identitet och en rubbning av könsmaktsordningen.
Det Åhléns i sin kampanj har valt att kalla "klädmaktsordningen" innebär i stort att det finns tydliga normer i hur män och kvinnor klär sig. Bryter man mot normerna uppstår ofta reaktioner. Ibland visas uppskattning, men många gånger består reaktionerna av förlöjligande och avsmak. Särskilt gäller detta när män väljer att klä sig mer feminint. En man som klär sig mer kvinnligt klär av sig sin makt, medan en kvinna som klär sig mer manligt klär på sig den. För att våga känna mer frihet i det sätt klär oss uppmanar Åhléns, genom sin nya kampanj, till att bryta denna klädmaktsordning.

Svenska Hope vill med sin kollektion Changes hedra en ny syn på könsidentitet och inställningen att vad man har på sig inte behöver dikteras av könsnormer. Kollektionen ska vara för alla dem som vill ha ett klädmärke som hyllar individualitet framför konformitet.

 
Läs om klädmaktsordningen: https://www.ahlens.se/INTERSHOP/web/WFS/Ahlens-AhlensSE-Site/sv_SE/-/SEK/ViewContent-Start?PageletEntryPointID=20160914_192033
Läs om Changes: http://hope-sthlm.com/changes