Betalningsvilja för bättre miljö

I undersökningen Sustainable Brand Index 2017, som tagits fram av företaget SB Insight, har man frågat hur mycket konsumenterna är beredda att betala för något som är bättre för miljön, samhället och människorna. Det visar sig att 41 procent av de tillfrågade var beredda att betala 10 procent mer för en lunch under de förutsättningarna. Om priset för lunchen höjdes med 25 procent var 20 procent av de tillfrågade beredda att betala mer.

För andra året i rad utsågs Apoteket till Sveriges mest hållbara företag i undersökningen. Utöver Apoteket går dagligvaruföretaget ICA starkt framåt och passerar konkurrenten Coop. Nykomlingen Tesla tar sig in på plats 7 totalt och Skånemejerier passerar för första gången Arla för att bli det mest hållbara mejeriföretaget. För första gången sen studiens start för sju år sedan är Ryanair inte sämst. Istället är det spelföretaget Betsson som bedöms vara det mest ohållbara företaget i Sverige.

Ladda ner rapporten här: https://www.sb-index.com/2017-sweden-official-report/