Digital strategi framgångsrik för The Independent

Digital strategi framgångsrik för The Independent

Dagstidningarnas framtid är osäker. Många är de som förutspått att tryckpressarna är på väg att tystna. En av de aktörer som tagit steget fullt ut är brittiska The Independent som för cirka ett år sedan lade ner sina pappersversioner och satsade helt och fullt på en digital strategi. Mycket framgångsrikt vad det nu verkar. Tidningen rapporterar nu ett år senare att företaget annonsintäkter har ökat med 50 procent sedan man bytte strategi. Även när det gäller antalet besökare på tidningens hemsida så rapporterar man en signifikant ökning, från ca 56 miljoner unika besökare per månad till 96 miljoner unika besökare idag. En ökning med 71 procent. När det gäller annonsförsäljningen har tidningen gjort en storsatsning på sk programmic. Det står idag för ca 60 procent av den totala annonsförsäljning men man siktar på att 2018 ska den stå för 100 procent.

Läs mer här: http://www.campaignlive.co.uk/article/independent-posts-growth-year-print-closure/1428183