Digitala assistenter påverkar användare dramatiskt

En första undersökning av konsumenter som använder sig av digitala assistenter har gjorts av NPR och Edison Research. Den visar att 65 procent av de som använt produkten en tid inte vill gå tillbaka till livet innan denna produkt. 42 procent svarar att den nu är nödvändig för det vardagliga livet. 45 procent av användarna planerar att köpa fler digitala assistenter och 69 procent har påverkat någon vän att köpa en.

Efter att själv ha använt Google Home i en dryg månad kan jag intyga att produkten är beroendeframkallande. Utöver att styra min musik och ställa frågor till Google styr jag även belysningen hemma. Allt är så mycket effektivare när det räcker med ett kort kommando för att sätta på en låt, släcka en lampa eller ställa ett alarm.

Inte konstigt att dessa produkter spås en ljus framtid. Sedan undrar man om produkten kommer att kallas smart högtalare, digital assistent eller något annat när den kommer till Sverige. I USA kallas de just nu för Smart Speakers och det är Amazon Echo (Alexa) och Google Home som just nu dominerar på marknaden.

Ladda ner rapporten här: http://nationalpublicmedia.com/smart-audio-report/get-study/