Ebay utforskar varför vi shoppar

Ebay utforskar varför vi shoppar

E-handelsföretaget Ebay har öppnat en experimentell pop-up butik i London. Butiken går under namnet The Art of Shopping. Besökare i den nya butiken förses med ett band runt huvudet. Bandet är skapat av hjärnforskningsföretaget MyndPlay och mäter användarens hjärnvågor med hjälp av EEG.

Besökarna i ”butiken” får sedan se ett antal konstverk där deras reaktioner mäts med huvudbanden. Baserat på information om vilka konstverk besökaren tittat mest på och vilken reaktion de framkallade så tar sedan Ebay fram en lista på produkter som man bedömer besökaren är intresserad av. Tanken är att försöka komma åt vad det är som får kunden att bestämma sig för vilken produkt de ska köpa. Som ett resultat av projektet kommer Ebay att lansera olika hemsidor som med hjälp av AI kommer att vara hyperindividualiserade efter kundens preferenser.

Läs mer här: https://www.ebayinc.com/stories/news/ebay-demonstrates-the-art-of-colorful-shopping/