Mat / Dryck
Publicerat: 2014-09-20

Spaning

Eko-mat fortsätter att öka

Eko-mat fortsätter att öka

Som tidigare rapporterats har försäljningen av ekologiska dagligvaruprodukter fått ett rejält uppsving under första halvåret 2014 i Sverige. Det bekräftas nu av två nya rapporter från undersökningsföretaget Nielsen och sajten Ekoweb. Nielsen uppger i sin rapport att ekoandelen som motsvarande period 2012 och 2013 har legat på 2,9 procent i värde ökade till en ny rekordnivå på 3,6 procent. Ekoandelen ökade även i samtliga varugrupper inom livsmedel.
Enligt Ekowebs rapport så fortsätter ekologiska & KRAV-märkta livsmedel att plocka marknadsandelar i Sverige. Under årets första 6 månader ökade försäljningen med 30% enligt sajtens undersökning. Sveriges fyra största livsmedelskedjor ökar konsumentförsäljningen av EKO & KRAV med mellan 44-52%. I undersökningen framkom också att en del av förklaringen till detta är konsumenternas ökade intresse för ekologiskt och KRAV-märkt.
Läs mer här:
http://www.nielsen.com/se/sv/press-room/2014/stort-lyft-foer-ekofoersaeljningen-i-dagligvaruhandeln-foersta-h.html
http://www.ekoweb.nu/?p=11324
http://www.ekoweb.nu/attachments/67/23.pdf