Enklare donera på nätet

Robin Good heter en ny tjänst som hoppas få snurr på välgörenheten i svenska nätbutiker. Den nya tjänsten uppges fungera bättre än tidigare lösningar och därmed kunna dra in mer pengar till välgörenhet. Redan nu kan e-handlare som har ett befintligt affiliate-program bidra till välgörenhet via Robin Good.

Tjänsten bygger på affiliatemarknadsföring. I korthet går det ut på att webshoppar erbjuder kommission till de sajter som kan hjälpa dem få kunder. Det betyder att om en sajt kan hänvisa en besökare till en webshop, och den besökaren sedan lägger en beställning, så får den sajten några procent i provision. I detta fall används provisionen till välgörande ändamål.

Enligt grundarna ska i snitt 4,94 procent av köpesumman gå till välgörenhet via den nya tjänsten. Av intäkerna ska idag 50 procent hamna hos välgörenhetsorganisationerna men Robin Good förklarar på sin sajt att man jobbar för att maximera denna andel och att man hela tiden kommer att uppdatera, och vara transparent med andelen som går till välgörenhet. Vid lanseringen så ska 188 svenska nätbutiker vara med i tjänsten och pengarna kan doneras till 17 olika välgörenhetsorganisationer.

Läs mer om tjänsten här: https://imrobingood.com/