Ett nytt verb – Afterpay

Afterpay, dvs ”Love now, shop now, pay later” har blivit en del av hur man handlar i Australien. Det har till och med blivit ett verb likt googla; I want to afterpay.

Allt fler butiker, både online i shopping centers skyltar om att man erbjuder Afterpay. I butik betalar genom en app som tar fram en streckkod, den scannas i kassan och köpet läggs till ditt konto. Online väljer man Afterpay som betalningssätt.

Företaget vänder sig främst mot millenials, har 1,3 miljoner kunder och 10 000 kundföretag. Det är inte bara de stora kedjorna som är med utan även lokala slaktare och konstnärer.

Afterpay håller kontakten och promotar sina kundbutiker genom sociala medier. Deras hemsida är ett skyltfönster för de företag som är med och alla finns med i ett shop directory. Inför julen har man också gjort önskelistor för honom, henne och barn. På Facebook finns’We love Afterpay Australia’ där kunderna diskuterar shopping.

Uppsvinget i antalet företag började när grundaren, i en uppmärksammad kampanj på Facebook, uppmanade sina kunder att kontakta butiker man skulle vilja ha med.

Betalningen görs i fyra lika stora delar varannan vecka. Om man inte betalar i tid spärras kontot och man kan inte handla mer förrän man betalt. Det finns också en maxgräns för hur mycket man kan ha utestående.

Läs mer:

https://www.afterpay.com/en-AU/index

https://www.facebook.com/weloveafterpayaustralia/