Fler ser på e-sport på nätet än traditionell sport

Nära 400 000 svenskar tittar på e-sport eller gaming en genomsnittlig dag – betydligt fler än de som tittar på traditionell sport på nätet enligt en ny analys från Mediavision, ”E-sports & gaming 2016/2017”. Att titta på tävlingar inom dataspel eller på videoklipp om spelande har blivit mycket stort i Sverige. Mediavisions senaste analys visar att utvecklingen förstärkts. Under fjärde kvartalet 2016 lockade e-sport och gaming i snitt 370 000 tittare dagligen vilket är en tillväxt på 35 procent jämfört samma period 2015. Traditionell sport online lockade avsevärt färre, med 280 000 webb-TV-tittare en genomsnittlig dag. I synnerhet är tittandet bland unga mycket stort. Drygt 15 procent av 15-24-åringarna tittar på e-sport eller gaming en genomsnittlig dag. Även om det hittills har varit de unga som drivit på tillväxten, ser Mediavision tydligt att konsumtionen också ökar i högre åldrar.

Läs mer här: http://www.mediavision.se/tittandet-pa-e-sport-och-gaming-nar-nya-hojder/