Fortsatt tillväxt och genomslag för nya betalmetoder i svensk e-handel

Nytt omsättningsrekord för e-handeln i Sverige, stark tillväxt för både varor och tjänster på nätet och både nya branscher och betalmetoder som dyker upp, visar DIBS årliga rapport Svensk E-handel.

På fyra år har e-handelns omsättning i Sverige ökat med hela 33 miljarder kronor, från drygt 75 miljarder kronor till nästan 110 miljarder i år. E-handeln står dock fortfarande för en liten del av den totala handeln i Sverige, men har ökat från tre till åtta procent av detaljhandeln mellan 2007 och 2016 enligt Handelns utredningsgrupp. Prognoser visar att e-handeln kan komma att stå för en dryg tredjedel av detaljhandelns försäljning inom tio år och även att all tillväxt för sällanköpsvaror kommer ske på nätet från 2017.

E-handeln är en allt mer naturlig del av vardagen för människor. Det ska vara enkelt och spara tid, jämfört med för några år sedan då man främst ville spara pengar. Flera branscher digitaliseras också så som parkering och mat sedan tidigare, och relativt nyligen försäkringar och även inom offentlig sektor och vård. Försäkringar som är ny tjänstekategori i årets undersökning är ett bra exempel på en bransch som sparar i administration genom att låta kunderna signera på nätet istället för att skriva på och posta handlingar.

Huvudpunkterna i rapporten:

  • Den totala svenska e-handelsmarknaden för 2017, det vill säga för kategorierna resor, varor och tjänster, omsätter totalt 109,5 miljarder kronor. Det är en tillväxt på nio procent jämfört med 2016, eller nio miljarder kronor.
  • Resor som hade ett mycket starkt år ifjol i Sverige med 51 miljarder kronor i omsättning minskar något till drygt 49 miljarder, men är alltjämt den klart största kategorin. Varor köpta på nätet ökar starkt med drygt fem miljarder kronor, och även köp och betalningar för tjänster på nätet ökar starkt, från 12 till 17 miljarder kronor. Två nya tjänstekategorier har dock adderats i undersökningen i år, försäkringar och välgörenhet.
  • Nätbaserade prenumerationstjänster som tv- och musikstreaming har verkligen etablerat sig bland svenskarna. Tjänstetypen har ökat i flera år och det går numera att prenumerera på allt från underhållning och skönhetsprodukter till husdjursmat och dammsugarpåsar.
  • Den mobila e-handeln har ökat kraftigt i flera år och för 2017 handlar nu mer än hälften av svenskarna på nätet från sin mobiltelefon eller surfplatta. På fem år har andelen fördubblats, med den klart största ökningen bland de äldre där ökningen har mer än femdubblats.
  • De nya betalsätten för mobilen fortsätter framåt. I Sverige har Swish etablerat sig rejält med nästan sex miljoner anslutna användare och kännedomen är nu otroliga 97 procent med än två tredjedelar av svenskarna som använt appen. Efter inititala problem med lansering för e-handel så har Swish redan etablerat sig relativt väl och nästan var tredje svensk nu använder appen som betalsätt vid e-handel.
  • Av de andra mobila betalsätten är det små förändringar, förutom Masterpass som ökar kännedomen rejält. PayPal är också fortfarande före Swish − var tionde svensk föredrar Paypal vid betalning på nätet jämfört med sex procent för Swish.

Ladda hem rapporten här: http://info.dibs.se/svensk-ehandel-2017