Framtidens däck är 3D-printade enligt Michelin

Framtidens däck är 3D-printade enligt Michelin

På bilsalongen i Frankfurt visade Michelin upp ett 3D-printat däck som aldrig ska bli gammalt eller slitas ut. Däcket kan även enkelt skifta mellan sommar- och vintermönster. Däcket är lufttomt, uppkopplat, kan återvinnas, är organiskt och är både ett hjul och ett däck.

Utgångspunkten var att sammanföra alla tidigare beprövade teknologier med målet att skapa något som representerar framtidens mobilitet och samtidigt är både hållbart och intelligent.

Däcket är tillverkat av en organisk massa som innehåller träspån, halm, sockerrester och apelsinskal. Det kommer också att innehålla återanvänt material från däck eller hushåll, som däckpulver, aluminiumburkar och elektroniska komponenter. Däcket ska gå att återvinna och det ska kunna brytas ned helt av naturen.

Med hjälp av 3D-printers är det möjligt att bara använda precis så mycket gummi till däcket som behövs samtidigt som man förlänger däckets livslängd och garanterar framkomlighet i alla situationer. Däckmönstret har optimerats och mönsterdjupet har minskats för att använda materialet så effektivt som möjligt.

Det behöver inte fyllas med luft utan bygger istället på en inre arkitektur som bär upp fordonet och som hjälper till att behålla däckets stabilitet och på så vis garanterar både komfort och säkerhet. Däcket kan därför inte explodera eller få punktering. Dess uppbyggnad baseras på en ihålig struktur som är solid i mitten och flexibel vid kanterna.

Däcket är till sist, men inte minst, utrustat med sensorer som kan skicka information vidare direkt om vilket skick det befinner sig i. Dessutom kan man via Michelins mobila applikationer boka möte för att förändra däckets egenskaper utifrån sina behov. Den här förvandlingen går snabbt, till exempel från sommardäck till vinterdäck, och utförs med hjälp av 3D-printing.

Läs mer om däcket här: https://www.michelin.com/eng/media-room/press-and-news/michelin-news/Innovation/MICHELIN-Visionary-Concept