Gamla saker säljs på nytt sätt

Retroinriktade affärer jobbar medvetet med nostalgi för att skapa en viss atmosfär och stämningar med kopplingar till gamla tider. På så sätt får gamla saker ett nytt och annorlunda värde. Den slutsatsen dras i en ny studie i konsumtionsvetenskap från Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, där forskare undersökt tre köpstråk i Göteborg som inriktar sig på att sälja gamla saker på ett nytt sätt. De tre stråk som undersökts är de som ligger runt Magasinsgatan, Haga Nygata och Andra Långgatan, alla i Göteborg. Konsumtionsforskarna Helene Brembeck och Niklas Sörum konstaterar att butikerna jobbar medvetet med nostalgi för att skapa en viss atmosfär och stämningar med kopplingar till gamla tider. Det kan vara som i en butik för herrkläder, där man iscensatte en viss stil med hjälp av skinnfåtölj, drinkvagn, hjorthorn på väggarna och kassaapparat i gammal stil.

Studien är en del av projektet Re:heritage – Cirkulering och kommodifiering av ting med historia och genomförs av Helene Brembeck och Niklas Sörum vid Centrum för konsumtionsvetenskap på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. Övriga forskare i projektet studerar miljöerna och husen och marknaden för byggnadsdelar, samt följer föremålens väg från ursprunget, via marknadsplatsen och hem till köparna. Här ingår också studier av den globala cirkuleringen av varorna.

Länk till projektet: http://cfk.gu.se/forskning/forskningsprojekt/re-heritage.-cirkulering-och-kommodifiering-av-ting-med-historia