Googles AI tävlar mot världsmästare

Forskare på Google DeepMind, ett företag under Alphabetparaplyet, meddelar nu att deras AI-system kan slå en professionell spelare av det kinesiska brädspelet Go, något som tidigare ansetts ”omöjligt”. Go är känt för att vara ett av de absolut svåraste spelen för en dator att ta sig an. Baserat på det stora antalet möjliga drag som varje spelare kan göra under spelets gång. Vilket gör att det inte, som i t ex schackmatcher, går att kartlägga och beräknat konsekvenserna av varje möjligt drag. Istället måste datorn lära sig att tänka mer likt en människa och lita mer på vad som känns rätt. Svaret har blivit att bygga två neurala nätverk, två system som är byggde med den mänskliga hjärnan som modell. System som kan tränas att hantera stora mängder data baserat på vad den tidigare lärt sig. Hittills har systemet varit framgångsrikt. I oktober stod matchen mellan regerande Europamästaren Fan Hui och superdatorn AlphaGo. Och datorn var överlägsen och vann i fem raka omgångar. Näst steg för AlphaGo är att möta världsmästaren Lee Sedol. Matchen äger rum i Sydkorea och kommer att live-sändas på YouTube.

Läs mer om projektet här: http://deepmind.com/alpha-go.html