Över hälften av britterna handlar mat på nätet

Över hälften av britterna handlar mat på nätet

Livsmedelsförsäljningen på nätet har börjat ta fart i Sverige men än är vi långt efter många andra länder. En ny undersökning av RichRelevance gjord i Storbritannien, Tyskland och Frankrike visar att konsumenterna där kommit mycket längre i att anamma detta beteende. Längst har man kommit i Storbritannien där över 50 procent handlar sin mat helt eller delvis på nätet. I Tyskland och Frankrike är motsvarande siffror 32 respektive 40 procent.

Värt att notera är dock att 97 procent av de britter som handlar på nätet också handlar i fysiska butiker. Och då handlar man främst färskvaror eftersom man inte riktigt litar på att nätbutikerna väljer det man vill ha.

När det gäller varför man föredrar att handla mat på nätet så anger man att det framförallt handlar om bekvämlighet och att det sparar tid. Det britterna främst saknar i sitt näthandlande är att man anser att dagens tjänster inte är tillräckligt individanpassade och gärna hade sett att de tjänsterna i högra grad föreslog de varor man brukar handla och vad som skulle passa till det man redan beställt.

Läs mer: https://www.businesswire.com/news/home/20180320005131/en/Brits-Leading-Online-Grocery-Shopping-Consumers-Demanding