Privatekonomi Shopping
Publicerat: 2016-12-20

Spaning

Julhandeln ökar mest på nätet

Julhandeln ökar mest på nätet

Julhandeln hittills stärkts mest av e-handel. Det visar statistik från betalföretaget Nets i Sverige för handel i butiker och från koncernbolaget DIBS i Sverige för handel på nätet. Bolagen uppger att sedan den officiella starten med readagen Black Friday så har julhandeln i butiker ökat med drygt 5 procent och på nätet med drygt 20 procent i omsättning. E-handeln i Sverige under julperioden hittills ökade drygt 20 procent i omsättning och 41 procent i antalet transaktioner jämfört med motsvarande period ifjol. Genomsnittsköpet minskade dock något: 519 kronor i år jämfört med 694 kronor ifjol. Det avspeglar det ökade fokuset på rabatter under Black Friday och kan på sikt bli en fara för lönsamheten för webbutikerna under den viktiga försäljningsperioden som julhandeln är. Sifforna kommer från mätningar hos de många tusentals webbutiker i Sverige som använder DIBS för sina betalningar på nätet, och är normaliserade för att ge en korrekt bild.
Läs mer här: http://www.mynewsdesk.com/se/dibs/pressreleases/oekad-julhandel-i-sverige-och-mest-paa-naetet-1697879