Leveranser stötesten vid e-handel

Svenska e-handelskonsumenter bli allt kräsnare och har fått nya preferenser, enligt ny rapport från JDA Software Group, Inc. och Centiro. I undersökningen Customer Pulse Report 2017 har fler än 2 000 svenska konsumenters köpbeteende på nätet undersökts.

Undersökningen, som genomförs för tredje året i rad, visar bland annat att allt fler svenska konsumenter väljer att byta butik från den först tilltänkta om de upplever problem när de handlar.
– Vidare påvisas att konsumenter i hög utsträckning väljer nya vägar för att undvika leverenskostnader.
– Hela 84 procent av de svenska konsumenterna väljer att öka sin beställning för att uppnå minimivärdet för fri frakt.
– Närmare hälften av de tillfrågade svenska konsumenterna uppger att de använt Click & Collect.
– 45 procent av konsumenterna väljer en annan nätbutik än den först tänkta om de upplever problem när de handlar online (jämfört med 30 procent år 2016).

Ladda ner undersökningen här: https://www.centiro.com/centiro-jda-customer-pulse-report-2017