Resetrender 2018 enligt Booking.com

Resesajten Booking.com har gjort en sammanställning över de mest tongivande resetrenderna för 2018. Företaget har kombinerat insikter från över 128 miljoner gästrecensioner med en undersökning där 19 000 resenärer från 26 länder världen över har deltagit.

Följande åtta trender kommer enligt företaget att påverka resenärerna nästa år:

Ny teknik – Under 2018 kommer virtuella upplevelser att nå nästa nivå och resenärer kommer att använda sig av tekniken för att få större förståelse för ett resmål eller ett boende innan de bokar. Artificiell intelligens och digital teknik bidrar till att ge en bättre uppfattning om resmålet och förändrar sättet som vi förbereder, bokar och upplever resor på.

Från dröm till verklighet – 2018 är året då man ska drömma stort. Hela 45 % av resenärerna har en lista med drömresmål och majoriteten av dem (82 %) kommer att försöka bocka av ett eller flera resmål från listan under det kommande året.

Nostalgiska resor – Förutom nya upplevelser kommer resenärer under 2018 att återbesöka favoritresmål från barndomen. Nästa år kommer resenärer att kombinera det förflutna med framtiden och inspireras att återvända till älskade destinationer och utforska dem på helt nya sätt. En tredjedel av resenärerna (34 %) kommer år 2018 att överväga att återuppleva en semesterresa som de gjorde när de var barn.

Popkulturella pilgrimsresor – År 2018 verkar det som om tv-serier, filmer, sport och i synnerhet sociala medier kommer att ha en stor inverkan på resor när resenärer söker inspiration i popkulturen. Att läsa bloggar eller titta på rekommendationer på Youtube kommer att inspirera över hälften (51 %) av resenärerna, och inspelningsplatser från tv-serier, filmer och musikvideor kommer att locka 36 % av resenärerna det kommande året.

Gå dig till bättre hälsa – Trenden med hälsoresor kommer inte att tappa fart under 2018. Nästan dubbelt så många människor planerar att åka på hälsoresor under 2018 jämfört med 2017 (från en av tio under 2017 till en av fem under 2018). Resor till fots kommer att vara bland de mest populära nästa år.

Ekonomisk intuition – En stor andel resenärer fattar sina beslut om resor på ekonomiska grunder och under 2018 kommer den andelen att öka. Nästan hälften (47 %) kommer att ta med valutakurser i beräkningen när de planerar sina resor nästa år, och lika många (48 %) kommer att titta på resmålets ekonomiska situation innan de bestämmer sig för att resa dit.

Den stora kompisresan – 2018 ser ut att handla mycket om gruppresor. När resenärer blev tillfrågade vem deras resesällskap skulle bli, blev andelen med den största ökningen jämfört med 2017 de resenärer som skulle resa med en grupp vänner – från 21 % till 25 %.

Bo som en lokalbo, inte med en – År 2018 kommer semesterbostäder att vara särskilt populära – inte bara hos resenärer utan även hos ägare av semesterbostäder som funderar på att bjuda in folk att bo hemma hos dem. En av tre resenärer (33 %) säger att de föredrar att bo i en semesterbostad (hus eller lägenhet) istället för ett hotell och en av fem (21 %) kan tänka sig att hyra sin bostad via en bokningssida.

Läs mer om trenderna här: http://news.cision.com/se/booking-com/r/booking-com-presenterar-atta-resetrender-infor-2018,c2373511