Logga in med rösten

Med orden ”In Australia, my voice identifies me” loggar tre miljoner australiensare in på sina skattekonton. Det började 2014 som ett projekt för att korta samtalen för de personer som ringde in till skatteverket, men utvidgades till att även omfatta internetinloggning.

Det senaste året har en miljon användare tillkommit och man tror att takten håller i sig. Det pågår diskussioner om denna teknik ska användas för att logga in till alla myndigheter. Många stora banker använder redan röstidentifiering för sina identifiering av sina kunder.

Varje röst är unik och påverkas av bland annat av struphuvudet, näshålan och om man till exempel saknar en tand, men också rytm och röstläge. Tekniken gör analyser av de här faktorerna och skillnader mellan olika röster.

Nuance, världsledande inom biometrisk identifiering, har levererat systemet och nämner ökad säkerhet, inga bortglömda eller stulna lösenord som fördelar med röstidentifiering. Man kan också genom att kombinera olika identifieringsmetoder använda självbetjäning för att utföra risktransaktioner, till exempel överföringar med höga belopp.

Förutom röstidentifiering arbetar Nuance med andra typer av identifiering till exempel fingeravtryck, ansikten, beteenden eller hur hur blodkärlen i dina ögon ser ut.

Allt från hur du går, hur du andas till hur du luktar kan i framtiden användas för att verifiera att du är du, men dessa metoder befinner sig än så länge på teststadiet enligt Nuance.

Läs mer:

Nuance om biometrisk identifiering:

https://www.nuance.com/omni-channel-customer-engagement/security/multi-modal-biometrics.html

Australian Taxation Office:

https://www.ato.gov.au/general/online-services/voice-authentication/

https://techworld.idg.se/2.2524/1.674756/biometri-rost-losenord