Media
Publicerat: 2016-11-28

Spaning

Så ser svenskarna på tv – nu och i framtiden

Så ser svenskarna på tv – nu och i framtiden

I framtiden vill många ha tv i 5D, virtual reality och tredimensionell hologram-tv. Dessutom drömmer åtta procent om ett liv som tv-kändis. Det visar Boxers tv-rapport 2016 – en ny kartläggning av svenskarnas tv-vanor. Undersökningen visar att nära hälften har fler än fem skärmar hemma, men trots att så många som 88 procent av svenskarna äger en smartphone är det endast en procent som fördrar att titta på tv i mobilen. Serier är det innehåll som flest väljer att titta på och en av fyra vill helst sträcktitta på flera avsnitt i rad, så kallad binge-watching. Förutom att se på tv ägnar sig också en av sex svenskar samtidigt åt second screening – att följa eller delta i diskussioner på sociala medier medan de ser på tv.
När svenskarna får tycka till om hur de vill se på tv i framtiden är fantasin livlig. Många hoppas att virtual reality och 5D-upplevelser med smak, lukt och känsel snart ska vara en naturlig del av tv-tittandet. Hologram-tv, det vill säga tredimensionellt projicerade bilder till exempel på soffbordet, är också ett önskemål. Även om utvecklingen går snabbt framåt är dock svenskarna överens om att tv:n kommer att vara den skärm som dominerar i hemmet även om fem år.
Här kan du läsa och ladda ned rapporten: http://www.boxer.se/tvrapport