Signaler om ett skifte i modebranschen

Virgil Abloh tar över som ny kreativ chef på det anrika modehuset Louis Vuitton. Värvningen betraktas som en skräll i modebranschen som ser ett allt tydligare skifte av fokus från gediget designarbete till marknadsföring.

Modeplattformen StyleZeitgeist skriver att Abloh utan designutbildning inte är att betrakta som någon ”riktig designer” utan snarare kommer bidra med en välkänd image och nästan 2 miljoner följeslagare på instagram till sin nya position på Louis Vuitton.

Abloh som är utbildad arkitekt och civilingenjör inledde sin modekarriär med att printa Caravaggio-målningar på tjocktröjor som väckte stor uppmärksamhet. Välkända rappare som Kanye West, Jay Z och ASAP Rocky bar kläderna som snabbt fick stjärnstatus. Abloh startade senare märket Off-White som består av klassiska streetwear plagg med synlig Off-white logga på produkterna. Mode som leder tankarna till bland annat Supreme och dess grundare James Jebbia som inte heller är någon skolad designer. Modemärket Supreme har lyckats uppnå nästintill kultstatus med sina omtalade och exklusiva släpp av produkter som lockar långa köer till butikerna världen över.

Både Abloh och Jebbia representerar en PR-driven marknad där image, synliga logotyper och stort Instagram-följe medför större ekonomisk vinst än mer designtekniska produkter i modebranschen idag.

Läs mer här: https://www.sz-mag.com/news/2018/03/louis-vuittons-new-appointment-marks-important-victory-marketing-hype-design/