Svenska konsumenter litar inte på varumärken

Svenska konsumenter litar inte på varumärken

Att vinna svenska konsumenters förtroende är lättare sagt än gjort. Cohn & Wolfe släpper nu för femte året i rad rapporten Authentic brands. En global rapport som tittar på vad ett varumärke har att vinna på att vara autentiskt. Ett autentiskt varumärke är pålitligt, respektfullt och genuint. Studien visar att svenska konsumenter har en något negativ bild av varumärken. Till exempel tycker endast fem procent att varumärken är öppna och ärliga, den globala siffran ligger på 22 procent. Vidare håller endast sju procent med om att man kan lita på ett varumärke, bara åtta procent tycker att varumärken gör som de säger och fem procent att varumärken tar fullt ansvar för sitt handlande.

Ett varumärke som lyckas positionera sig som autentiskt har mycket att vinna både vad gäller förtroende och ökade intäkter. Till exempel uppger 88 procent av de svenska konsumenterna som deltagit i Authentic brands att deras attityd mot ett varumärke påverkas av huruvida det är autentiskt eller inte. Sex av tio säger att det till och med påverkar deras köpintresse.

I rapporten presenteras även ett index över de högst rankade autentiska varumärkena. Globalt sett hamnar teknikföretagen Amazon, Apple och Microsoft i topp. I Sverige är det Systembolaget, Apoteket AB och Apoteket Hjärtat som är de varumärken svenska konsumenter ser som mest autentiska.

http://www.cwsthlm.se/blog/2017/10/18/svenskarna-litar-inte-p-varumrken