Svenska streaming-marknaden i framkant

Svenska streamingmarknaden i framkant

Mediavision, som nära följer den digitala mediemarknaden, konstaterar i samband med Spotifys börsnotering att över 60 procent av hushållen i Sverige abonnerar på minst en streamad musik- eller TV-tjänst. Och i streaminghushållen abonnerar nära hälften på en musiktjänst, en hög siffra också i internationell jämförelse.

Förklaringen till det stora intresset för Spotify i Sverige ligger delvis i att så många här redan har en eller flera digitala medietjänster. Hela 61 procent av hushållen i Sverige (15-74 år) abonnerar på minst en streamingtjänst för musik eller TV (Q4, 2017). Av hushåll med minst en streamad medietjänst, abonnerar 43 procent på en musiktjänst. Omräknat betyder detta att 26 procent av hushållen i Sverige abonnerar på en streamad musiktjänst. I internationell jämförelse är detta en hög siffra. I t ex USA är det 11 procent¹ som abonnerar på någon tjänst för streamad musik.

Samtidigt är det stora skillnader mellan yngre och äldre konsumenter. Bland 15-34-åringar abonnerar drygt 40 procent på streamad musik medan det bland äldre bara är 10 procent (55-74-åringar).

 

Läs mer: https://www.mediavision.se/mediavision-svenska-streamingmarknaden-i-framkant-ocksa-for-musik/