Toyota använder AI för att skapa reklamfilm

I en av sina senaste reklamkampanjer för modellen Rav4 har Toyota tagit IBM’s AI (artificiell intelligens) Watson till hjälp för att skapa anpassade reklamfilmer.

I en av sina senaste reklamkampanjer för modellen Rav4 har Toyota tagit IBM’s AI (artificiell intelligens) Watson till hjälp för att skapa anpassade reklamfilmer. Reklamfilmerna har bland annat visats på Facebook där filmerna anpassats utifrån tittaren. Tanken var att koppla reklamfilmen till tittarens favoritintresse men på ett oväntat sätt. Med hjälp av AI-teknik identifierades tittarens intresse och systemet valde sedan en av 300 olika reklamfilmer, (vars utformning gjorts av AI-systemet utifrån 1 000 olika aktiviteter som kombinerats på oväntade sätt), som visades för den enskilde tittaren. Konceptet kallas ”creative programmatic” och är säkert något vi kommer att få höra talas om mera. Det kan också ses som ytterligare ett exempel där AI-tekniken alltmer börjar påverka även kreativa branscher.

På AdAge hemsida kan du se reklamfilmen, http://adage.com/article/digital/toyota-artificial-intelligence-rav4-campaign/307544/