Media
Publicerat: 2011-11-15

Spaning

TV tillsammans

TV tillsammans


Att titta på tv har alltid varit en social företeelse. När tv:n kom till Sverige på 1950-talet samlades man hos de som hade möjlighet att köpa en tv. Sedan dess har vad som visats på tv varit ett stående samtalsämne kring matbord och på fikaraster på Sveriges alla arbetsplatser. Med de sociala mediernas utbredning är det nu dags att ta diskussionerna om vad som visas på tv till tv-soffan. Och då inte bara med de som sitter bredvid i soffan utan med alla som ser på samma program. Ett flertal undersökningar har under hösten visat att en majoritet av de som tittar på tv även använder sin dator samtidigt och den vanligaste sysselsättningen är att man är på Facebook, Twittrar eller något annat socialt forum. Än så länge sker det vanligtvis på en annan enhet än tv:n. Smarta tv-apparater med Internet-uppkoppling och operativsystem som t ex Android har börjat dyka upp vilket gör att vi nu inte behöver datorer eller smartphones för att surfa medan vi tittar på tv. Istället kan vi direkt i tv:n kommentera det vi ser och se vad andra (både vänner och okända) tittare tycker om programmet. Ett exempel är amerikanska tv- och filmtjänsten Hulu som har integrerat Facebook och där tittarna kan kommentera filmer och program samt tipsa kompisar direkt på Facebook om intressant filmer och tv-program. Denna interaktion kommer att vara lockande för programmakare och annonsörer. En trolig trend är att vi kommer att få se olika programformat där vad som händer i tv-programmen påverkas av vad som sker i de sociala medierna.