Ultra-bekvämlighet driver m-handel

E-handeln i Kina kännetecknas av spontanitet, social shopping och ultrabekvämlighet.

I Kina handlar 500 miljoner personer online varje månad, de flesta genom sin mobil. Alibaba och Tencent har tillsammans 90% av all e-commerce, 85% av sociala medier och internet betalningar men även online filmer, litteratur, spel och reseinformation. Man talar om integrerade ekosystem där handel och sociala medier samlas på ett ställe.

Inspiration till köp fås av bloggar, kändisar men också bara genom att surfa runt och spontant handla när man ser något intressant. Den sociala delen av shoppingen startar ofta med vänner i ett chatrum, t ex WeChat där någon länkar till en produkt som kan köpas genom bara ett klick och levereras till exempel till ditt kontor dagen efter för bara någon dollar i fraktkostnad. Shopping assistenter erbjuder hjälp dygnet runt.

Men det som framförallt driver utvecklingen är ultrabekvämlighet. Kunden ska få det hen önskar innan intresset dalar. Lokala mikrostudios går från insamlade kunddata till att några dagar senare ha skapat och börjat sälja klädkollektioner med några få plagg. I Shanghai har man möjlighet att beställa livsmedel (även levande fisk) som levereras hem på en halvtimme. Dessa butiker uppges omsätta 3-4 gånger mer än traditionella butiker och hälften säljs via e-handel.

Se mer: