Utsläppsfri elbuss från Toyota

Utsläppsfri elbuss från Toyota

Sora blir namnet på den bränslecellsdrivna elbuss Toyota utvecklat för serieproduktionsstart nästa år. En rad innovationer ska göra bussen både bekvämare och säkrare för passagerarna. Bussen är en drygt 10,5 meter lång stadsbuss med plats för 78 passagerare, varav 22 sittande. Den drivs av två elmotorer som får sin energi från vätgasdrivna bränsleceller. De enda utsläppen under drift är vattenånga.

Målsättningen med Sora är att göra bussåkande mer attraktivt. Därför har stor omsorg lagts vid interiörens utformning som är flexibel och erbjuder en såväl bekväm som säker reseupplevelse för passagerarna. Bussen är av låggolvstyp med flera fällbara stolar och förankringsöglor i golvet vilket ger möjlighet för säker transport för rullstolsburna och/eller barnvagnar alternativt extra sittplatser. Åtta högupplösta kameror hjälper föraren att upptäcka gångtrafikanter och cyklister runt bussen och uppmärksammar föraren med både bild och varningsljud.

Automatik styr och bromsar bussen när den närmar sig en hållplats och gör att bussen med en precision på bara några få centimeter stannar i rätt position för säker och enkel på- och avstigning.

Toyota började utvärdera bränslecellsdrivna elbussar i linjetrafik redan 2005. 12 år senare är dessa bussar fortfarande i tjänst, bland annat i Toyota City och mellan Tokyo och flygplatserna Haneda och Narita. Den senaste generationen, Sora, finns i dag i form av en produktionsfärdig prototyp och Toyota planerar för att över 100 bussar ska vara i trafik i samband med att Tokyo arrangerar OS och Paralympics år 2020.

Läs mer om Sora här: http://newsroom.toyota.co.jp/en/detail/19063778