Abonnera
Logga in
E-post
Lösenord
Meny
Spaningar
Trendanalyser
Megatrender
Konsumenttrender
Nyhetsbrev
Om Buzzter
Spanarnätverk
Bli spanare
Kontakt
Om Buzzter
Till innehållet
Arbetsliv
Värderingar
Privatekonomi
Reklam
Shopping
Resa
Hem / Boende
Mat / Dryck
Mode / Design
Hälsa / Träning
Teknik / Prylar
Kultur / Fritid
Media
Utbildning
Arbetsliv
Värderingar
Privatekonomi
Reklam
Shopping
Resa
Hem / Boende
Mat / Dryck
Mode / Design
Hälsa / Träning
Teknik / Prylar
Kultur / Fritid
Media
Utbildning
Sortera
Senast publicerad
Mest läst
Mest buzz
A-Ö
Trend
TRENDANALYS: Social handel
Social handel, eng. social commerce, är trenden med användandet av sociala medier i samband med e-handelstransaktioner. Begreppet kom till i samband med att de sociala nätverken började få sitt stora genomslag runt år 2005, och har sedan dess vuxit som fenomen. Handel via...
Trend
Klimatsmart
I dagens samhälle efterfrågar individen ett klimatsmart boende, där innovationer ger förutsättningar för klimatsmarta lösningar i relation till vår boendesituation. Vi vill i mindre utsträckning belasta vår omgivande miljö, och engageras kring frågor som närodlade produkter och förnyelsebara energier. Människor...
Trend
TRENDANALYS: Närbart
Riktad kommunikation Efter wearables kommer ”nearables”, eller Närbart som vi kallar trenden på svenska. Nearables är en del av utvecklingen där allt runt omkring oss på ett eller annat sätt är uppkopplat mot internet och kan kommunicera med sin omgivning. Skillnaden...
Trend
Trendanalys: Faktaresistens
Desinformation sprids i dag med vindens fart och vi utsätts dagligen för information från tveksamma källor. Man kan konstatera att värdet av sanning har blivit ifrågasatt; betyder autentiska fakta ingenting längre? Det här har lett till att bristen på källkritik...
Trend
Trendanalys: Kuratera
Ordet kurator kommer från latinets curare. Kurator är någon som tar hand om, en ombesörjare eller upplysningsman. Många tänker på en curator som arrangerar en utställning eller dylikt. Uppgiften handlar om att välja ut de verk som ska visas och...
Trend
Trendanalys: Klimatanpassning
Länge har diskussionerna kring klimatförändringarnas vara eller icke vara gått heta, men på senare tid har det lutat åt att klimatförnekare är ett utdöende släkte. Många av världens ledare har tagit till sig av allvaret i klimatforskningen och är överrens...
Trend
Trendanalys: Användningsfokus
Den relation konsumenten har till sina prylar ser inte längre ut som tidigare. Förr var ägande viktigt och man såg sina ägodelar som statusprylar. Nu pågår ett skifte som innebär att konsumenten prioriterar användande före ägande och status. Nya tjänster...
Trend
Trendanalys: Tryckpressarna tystnar
En tilltagande digitalisering påverkar medievärlden, där de traditionella papperstidningarna går en osäker framtid till mötes. Internetutvecklingen, och framförallt utvecklingen kring smartphones och surfplattor, medför att vi kan ta del av nyhetsrapportering digitalt, snarare än att läsa den fysiska papperstidningen. Denna...
Trend
Trendanalys: Bärbart
Vår framtid är bärbar. Mobiltelefonen inledde eran där vi kunde kapa sladden och bli fria att kommunicera vart vi vill. Utvecklingen med smartare telefoner har medfört att vi kan göra allt fler saker när vi är på språng. Nu är...
Trend
Trendanalys: Onåbar
Svårt att nå ut till konsumenten Att nå konsumenten blir allt svårare. Konsumenten varken kan eller vill bli kontaktad av människor eller budskap som inte är uppenbart viktiga eller väldigt intressanta för dem. Konsumenten har sedan många år allt mer tröttnat...
Trend
Trendanalys: Popup
Popup har sedan många år tillbaka kommit att bli en vanlig form av försäljning, särskilt använd av detaljhandeln. Utvecklingen av popup-fenomenet har lett till att allt fler företag, från alla typer av branscher, använder konceptet i sin verksamhet. Popup betyder i...
Trend
Paddifiering
Användandet av surfplattor (”paddor”) har skjutit i höjden, och man finner nu snabbt nya användnings- och tillämpningsområden. Analysföretaget Gartner förespår att 208 miljoner enheter kommer att ha sålts till och med år 2014, så man kan verkligen tala i termer...
Trend
Trendanalys: Webrooming
Webrooming är det nya showrooming! Begreppen beskriver konsumenternas beteende när det kommer till var de undersöker och slutligen handlar sina detaljhandelsvaror. Showrooming, dvs att undersöka en vara i butik för att sedan gå hem och beställa den på Internet, startade...
Trend
Trendanalys: Intelligent reklam
Reklamtrötthet och en allt mer onåbar konsument har skapat en efterfrågan på smartare och mer uppfinningsrik reklam. För att tränga igenom detta brus (som också verkar öka över tiden) ställs givetvis stora krav på att reklamen är relevant och smart...
Nästa sida »