2020 i backspegeln

Årets trendpresentation

Vi går nu in i ett nytt decennium. Den digitala utvecklingen fortsätter i oförminskad takt, det politiska landskapet är mer oklart än någonsin och den ekonomiska utvecklingen är i allra högsta grad osäker. På toppen av det har vi en klimatutmaning som måste lösas. Inför nästa år har vi identifierat följande områden som de mest intressanta:
- De nya bankerna – Banklandskapet ritas om. Nya aktörer intar marknaden med nya profiler som förändrar förutsättningarna.
- Dark patterns – En allt mer onåbar konsument leder till nya tveksamma metoder för att locka kunder.
- Klimatförvirring – Medvetenheten om att vi behöver agera i klimatfrågan är hög. Men hur ska vi göra?
- Konsumtionströtthet – Allt fler signaler pekar på att vårt konsumtionsmönster är på väg att ändras. Men till vad?
- Livslångt lärande – Ett förändrat arbetsliv ställer nya krav på att både lära om och lära nytt.
- Ditt DNA – Vetenskapliga framsteg har gjort att kunskapen om vårt DNA blir allt mer användbar. Hur ska vi använda denna nyfunna kunskap?
- 5G – Ett nytt tekniksprång väntar runt hörnet. Vad kommer våra mobiler att fyllas med nu?
- Rymden nästa! – 20-talet blir den nya rymderan. Vi tittar återigen bortom vår egen planet.

Trenderna på Buzzter

Trendanalyserna från "2020 i backspegeln" kommer efter presentationen att publiceras här på Buzzter. För att få tillgång till dessa behöver du ett abonnemang, läs mer här.

Föredrag

Vill ni att vi kommer och presenterar trenderna hos er? Vi kan erbjuda en inspirerande presentation full med insikter om vad vi har att vänta av 2020. Det kan vara i samband med konferenser, workshops, interna aktiviteter eller annat tillfälle. Hör av er till Jörgen Ramnelöv på jorgen.ramnelov@docere.se för att boka en presentation hos er.

 

 


 

Buzzter erbjuder inspiration och konsumentinsikt genom trendspaningar från hela världen. Som abonnent får du löpande djupa analyser av viktiga förändringskrafter som formar konsument och samhälle. Buzzter är en källa till färska insikter om vår omvärld och målet är att ge Buzzters abonnenter ett nödvändigt försprång!

Bakom Buzzter står Docere Intelligence AB som är ett av de ledande företagen inom omvärldsanalys, trendanalys och framtidsstudier i Sverige.

Har du några frågor angående våra abonnemang och tjänster?