Bot genererade artiklar ökar digital läsning och genererar intäkter

Nya grannar och huspriser intresserar många trots ett ofta föga tilltalande listformat. Så här i efterhand tycker inte Mittmedia att man utnyttjade möjligheterna med digitala medier när man började publicera dessa listor digitalt eftersom man fortsatte med långa listor av namn, adresser och belopp.

Dataanalys visade att många läste listorna och att det fanns potential att göra något mer. Mittmedia beslutade därför hösten 2017 att överge listorna och publicera automatgenererade notiser för alla de 100 000 bostäder som säljs i deras region.

Genom att analysera data från Lantmäteriet väljer Homeowner bot en intressant vinkel, till exempel ’områdets dyraste försäljning någonsin och skriver en artikel med hjälp av infon.Den använder AI och Natural Language Generation (NLG). Bilderna är också viktiga för att skapa intresse och därför använder man Google street tillsammans med algoritmer för att välja bäst bilder.

Bostadsartiklarna distribueras på webben av samtliga Mittmedias varumärken precis som alla andra artiklar. Algoritmer används för att läsaren ska få de för denne mest intressanta artiklarna överst i läslistan. När en ny artikel inom läsarens område dyker upp får denne pushmeddelande.
Hittills har man från Homeowner bot artiklar fått 300 nya prenumeranter på de digitala medierna vilket enligt Mittmedia är ett väldigt bra resultat.

Homeowner bot vann första pris i klasserna ”Bästa användning av ny teknik för att generera intäkter och engagemang” och ”Bästa idé för att öka digital läsning och engagemang” på Global Media Award.

Läs mer:

INMA: Sharing Ideas, Inspiring Change