Facebook slår ut tv:n bland The Millennials

I USA håller Facebook på att konkurrera ut tv:n som största informationskälla för politik. The Pew Research Center har intervjuat tre tusen personer i målgruppen som kallas för The Millennials, alltså de som är födda mellan 1981 och 1996, och tagit fram data som visar att mer än 60 procent av målgruppen fått information om politik den senaste veckan på Facebook. Samma siffra för TV:n är 37 procent. Som en jämförelse kan man se att målgruppen född 1946 till 1964 är siffrorna knappt 40 procent för Facebook och 60 procent för TV:n. Alltså helt speglade siffror.

Vad kommer hända framöver om fler innehållsskapare börjar använda Instant Articles, och gör sig beroende av Facebook? Hur påverkas vi av att våra nyhetsflöden blir mer och mer lika våra egna åsikter?

Läs mer på Mashable http://mashable.com/2015/06/01/millennials-facebook-politics-pew/

Bild: Steve Rhodes https://www.flickr.com/photos/ari/