Facebook vill integrera innehåll

Det har ett tag viskats om att Facebook planerar att det klassiska Facebook, som vi känner till det idag, kommer rattas mot att bli ett personifierat nyhetsflöde. Och nu verkar det som att stegen däråt går fortare och fortare.

Enligt NY Times är planen att innehållsägare framöver ska publicera innehåll i sin helhet på Facebook. Detta för att läsaren ska slippa byta webbplats vilket särskilt på mobiler, kan kännas stökigt och ta för lång tid. Facebook har länge jobbat för att göra upplevelsen så sömlös som möjligt, och detta skulle vara ett steg i riktningen att allt innehåll finns på samma ställe, men från olika avsändare.

Det uppstår självklart flera frågor kring vad detta skulle kunna innebära för Facebook och innehållsägarna. Dels annonseringsmodellen, dels hur delas datan mellan parterna. NY Times, BuzzFeed och National Geographic är tre aktörer Facebook för dialog med för att testa det nya formatet under de närmaste månaderna, enligt NY Times.

Foto NY Times

http://www.nytimes.com/2015/03/24/business/media/facebook-may-host-news-sites-content.html?ref=technology&_r=0