Värderingar
Publicerat: 2012-07-12

Spaning

Nyktert är hetast i Almedalen

Nyktert är hetast i Almedalen

Jordgubbar, lime, mynta, flädersaft och Sprite. Tillsammans blir det Almedalsdrinken, skapad av IOGT-NTO inför den stora politikerveckan. Det är känt att många företag bjuder in till mingel och fest med mängder av rosévin för beslutsfattare, journalister och opinionsbildare under Almedalsveckan. Fler och fler vill dock dricka alkoholfritt och därför kom Almedalsdrinken till. Den serverades under en rad av arrangemang och på flera restauranger, under veckan och blev en succé. PR-byrån Westanders utsåg även Almedalsdrinken till ”Hetast i Almedalen 2012”.
– Med Almedalsdrinken erbjuds ett alkoholfritt mingelalternativ utan pekpinnar. Organisationerna bakom Almedalsdrinken har både lyckats skapa en snackis och en god drink, säger Sandro Wennberg, pr-konsult på Westander och juryns ordförande.
Över 400 personer twittrade med hashtagen #Almedalsdrinken. Antalet seminarier om ett alkoholfritt samhälle och en nykter livsstil märktes tydligt i Almedalens program.
Färska mätningar visar också andelen ungdomar i Sverige som avstår alkohol har nära på fördubblats sedan slutet av 1990-talet. Hälften av pojkarna och 45 procent av flickorna i årskurs nio i Stockholm avstår helt från alkohol. Undersökningar från både Espad (ett europeiskt forskarprojekt som verkar i 39 länder) och CAN (Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning) visar att svenska ungdomar blir allt nyktrare.
Pressbild från almedalsdrinken.se