Logga in
E-post
Lösenord
Meny
Spaningar
Trendanalyser
Megatrender
Trender
Nyhetsbrev
Om Buzzter
Spanarnätverk
Bli spanare
Kontakt
Om Buzzter
Till innehållet
Arbetsliv
Värderingar
Privatekonomi
Reklam
Shopping
Resa
Hem / Boende
Mat / Dryck
Mode / Design
Hälsa / Träning
Teknik / Prylar
Kultur / Fritid
Media
Utbildning
Arbetsliv
Värderingar
Privatekonomi
Reklam
Shopping
Resa
Hem / Boende
Mat / Dryck
Mode / Design
Hälsa / Träning
Teknik / Prylar
Kultur / Fritid
Media
Utbildning
Sortera
Senast publicerad
Mest läst
Mest buzz
A-Ö
Mat / Dryck
Trend
Trendanalys: Insektsmat
Vad ska vi äta i framtiden? I spåren av klimatförändringar och miljöproblematik har diskussionen om framtidens mat tagit fart. Av flertalet skäl, (miljö, resurstillgång, hälsa), så menar allt fler att vi behöver förändra vår kosthållning. Ett av de alternativ som...
Trend
Trendanalys: Blockkedjor
Vi står nu inför stora förändringar där förutsättningarna för branscher som finans, fastigheter, sjukvård med flera kan komma att förändras på ett revolutionerande sätt. Den nya blockkedjetekniken kan komma att medföra en helt ny transparens och uppföljning av transaktioner som...
Trend
Trendanalys: Alkoholfritt
I takt med en allmänt allt starkare hälsotrend ser vi nu hur alkoholkonsumtionen i Sverige sjunker. Allt fler väljer alkoholfritt som alternativ. Det här är en trend som på allvar tagit fart de senaste åren. Förändringen är starkast hos de...
Trend
Trendanalys: Anti-aging
Viljan att bromsa eller förhindra sitt åldrande verkar vara en stark kraft hos människan. I takt med att vi faktiskt blir äldre, vår medelålder har ökat från drygt 70 år på 1950-talet till drygt 80 år nu, så kan vi...
Trend
Trendanalys: Obemannat
Trender som Internet of Things (Allt uppkopplat), och den avancerade utvecklingen av robotar och artificiell intelligens ger upphov till högaktuella frågor rörande det framtida samhället. Automatiseringen av arbetsuppgifter gör att allt fler yrken och samhällsfunktioner står obemannade. Istället för av...
Trend
Trendanalys: Cirkulär ekonomi
I en cirkulär ekonomi inspireras man av naturens egna kretsloppssystem. Det innebär att produkters mervärde bevaras så länge som möjligt samtidigt som avfall elimineras. Så när produkten nått slutet av sin livscykel fortsätter den att skapa värde genom att återanvändas...
Trend
Trendanalys: Hälsoholism
Att pandemin påverkat vår syn på hälsa är kanske ingen överraskning. Allt större uppmärksamhet har ägnats åt att vi behöver ta hand om oss själva för att stå bättre rustade inför olika hälsoutmaningar. Vi ser en ökad insikt kring att...
Trend
Trendanalys: Klimatomställningen
Klimatet fortsätter att vara i fokus. Det råder stark konsensus om att vi, (konsumenter, företag, nationer), måste agera. Sverige Som land har satt upp ambitiösa och långsiktiga klimatmål. Senast år 2045 ska Sveriges nettoutsläpp av koldioxid vara noll och därefter...
Trend
Trendanalys: Klimatförvirring
Att vi står inför en klimatförändring och att den till stor del förvärras av mänskliga aktiviteter är ställt utom allt rimligt tvivel av en samlad forskarkår. Vi har nu nått en punkt där vi inser att vi måste agera men...
Trend
Trendanalys: Massunicitet
Att på ett effektivt förhållningssätt bemöta den individuella konsumentens behov och önskemål har blivit allt viktigare i dagens individualiserade samhälle. En tydlig bild kan ses där många konsumenter vill sticka ut från mängden, och i samband med sin konsumtion uppleva...
Trend
Trendanalys: Husdjurskärlek
Husdjur har länge varit en viktig del av människans liv. I Egypten har historiker hittat bevis för att det redan 3,500 f.Kr. fanns tämjda vildkatter som husdjur. Idag ser vi dem som delar av familjen och antalet produkter och tjänster...
Trend
Trendanalys: Lekfullhet
Det är i många avseenden en besvärlig tid vi lever i. Terroristhot, ekonomiproblem, klimatförändringar och andra hemskheter gör stundvis vår värld till en otrevlig plats. Som en reaktion på detta ser vi att lekfullheten får en allt större plats under...
Trend
Trendanalys: Slow Motion
Trots att tiden fortfarande är densamma – vi har lika mycket tid som tidigare, till och med mer räknat på en ökad livslängd – är det fler saker runtomkring oss som pockar på vår uppmärksamhet. Många ignorerar det, medan andra...
Trend
Trendanalys: Välgörare
Parallellt med att företag blir mer generösa med att ägna sig åt välgörenhet för att möta förväntningarna om det goda företaget, blir även konsumenten en mer aktiv välgörare. Detta kan delvis förklaras av att det har blivit betydligt enklare att...
Nästa sida »