Åhléns visar hur våra plagg påverkar oss

Åhléns visar hur våra plagg påverkar oss

Det har länge funnits en tanke om att kläder säger något om den som bär dem. Men de kan också ha en djupare psykologisk inverkan på oss och vår omgivning. Till exempel visar forskning att en viss färg kan ge ett psykologiskt övertag i kampsport, en viss tröja kan få dig att känna dig fysiskt starkare och ett avvikande plagg kan ge dig mer inflytande. Nu vill Åhléns väcka intresse för kläders inneboende kraft att påverka oss.

I kampanjen medverkar Karen Pine, professor i utvecklingspsykologi, som länge har undersökt kopplingen mellan mode och psykologi. I en samling filmer som från mitten av mars släpps i Åhléns sociala kanaler förklarar Karen sambandet mellan våra kläder, vårt mående och hur vi uppfattas.

Fakta om kläders kraft från undersökningar:

-Rött kan ge ett psykologiskt övertag i sport.

-En superhjältetröja kan få dig att känna dig starkare.

-Ett plagg som sticker ut kan ge dig mer inflytande.

-En läkarrock kan göra dig mer skärpt och uppmärksam.

-Kläder du tror medför tur kan höja din prestation.

 

Läs mer om kampanjen och undersökningarna här: www.ahlens.se/Mode/inspiration/kladers-kraft-forskning