• Logga in

Meny
Buzzter
  • Spaningar
  • Trendanalyser
    • Megatrender
    • Trender
  • Nyhetsbrev
  • Om Buzzter
    • Spanarnätverk
      • Bli spanare
    • Kontakt
    • Om Buzzter
Till innehållet
Arbetsliv
Värderingar
Privatekonomi
Reklam
Shopping
Resa
Hem / Boende
Mat / Dryck
Mode / Design
Hälsa / Träning
Teknik / Prylar
Kultur / Fritid
Media
Utbildning
Arbetsliv
Värderingar
Privatekonomi
Reklam
Shopping
Resa
Hem / Boende
Mat / Dryck
Mode / Design
Hälsa / Träning
Teknik / Prylar
Kultur / Fritid
Media
Utbildning
Sortera
  • Senast publicerad
  • Mest läst
  • Mest buzz
  • A-Ö

Mode / Design

TrendTrendanalys: PrisfokusEtt ökat fokus på en varas pris kontra värde är en stark trend som väntas få ny fart post-corona och den negativa ekonomiska utvecklingen i spåret av kriget i Ukraina. Trenden påverkas också att behovet av att hantera klyftan mellan...
TrendTrendanalys: KlimatomställningenKlimatet fortsätter att vara i fokus. Det råder stark konsensus om att vi, (konsumenter, företag, nationer), måste agera. Sverige Som land har satt upp ambitiösa och långsiktiga klimatmål. Senast år 2045 ska Sveriges nettoutsläpp av koldioxid vara noll och därefter...
TrendTrendanalys: Sinnenas internetFör 10 år sedan publicerade IBM en lista över de fem hetaste teknikerna som man bedömde skulle slå igenom inom några år. Det övergripande temat var att framtidens datorer kommer att kunna använda fler ”sinnen” för att analysera data. Man...
TrendTrendanalys: Generation ZGeneration Z, eller Gen Z, är en benämning på personer som växt upp efter millennieskiftet, vanligtvis avses personer födda mellan 1995 och 2012. Ibland används andra benämningar som zoomers, post-millenniumgenerationen eller iGenerationen. Att förstå denna grupp blir allt viktigare för...
TrendTrendanalys special: Världen post corona - fyra scenarierHur ser världen ut efter coronapandemin? Det är en fråga som vi alla ställer oss. Kommer världen att återgå till hur den var innan eller kommer den att se annorlunda ut och i så fall hur annorlunda? Under hur lång...
live video shoppingTrendTrendanalys: Live videoshoppingTekniken med direktsändning gör oss konsumenter närvarande i det som sker på ett helt nytt sätt. Sedan många år har en av de stora tjänsterna på nätet varit rörlig bild i alla dess former och vi har sett en stark...
TrendTrendanalys: Rymden nästa!Många av oss kommer ihåg det första rymdracet på 1960 och-70-talet. Då var det endast två aktörer som hade ekonomi och kunskap att delta, USA och Sovjetunionen. Idag är det ett helt annat intresse och möjlighet för fler aktörer att...
TrendTrendanalys: Konsumtions-trötthetEn tid med klimatutmaning, osäker ekonomisk utveckling och ett ökat intresse för upplevelser framför prylar gör att vi ser tecken på en viss trötthet hos konsumenten. Kommer till och med konsumtionen att avstanna? I spåren av ett ökat klimatmedvetande har...
TrendTrendanalys: MassunicitetAtt på ett effektivt förhållningssätt bemöta den individuella konsumentens behov och önskemål har blivit allt viktigare i dagens individualiserade samhälle. En tydlig bild kan ses där många konsumenter vill sticka ut från mängden, och i samband med sin konsumtion uppleva...
TrendTrendanalys: Digital tvillingVi befinner oss mitt uppe i ett mätsamhälle där allt mer information om oss själva lagras digitalt. Förutom att mäta allt vi gör så möjliggör all denna personliga data att vi nu kan skapa digitala tvillingar av oss själva. Digitala...
Förstärkt verklighetTrendTrendanalys: Förstärkt verklighet (augmented reality)Teknikens främsta syfte var tidigare att ersätta mänsklig kraft med maskinkraft, och många gånger har den underlättat för människan. Framtidens digitala teknik begränsar sig inte till att bara ersätta och underlätta, den ska dessutom förbättra för konsumenten. Augmented Reality (AR)...
TrendTrendanalys: Cirkulär ekonomiI en cirkulär ekonomi inspireras man av naturens egna kretsloppssystem. Det innebär att produkters mervärde bevaras så länge som möjligt samtidigt som avfall elimineras. Så när produkten nått slutet av sin livscykel fortsätter den att skapa värde genom att återanvändas...
normerTrendTrendanalys: IndividnormEgenskaper som kön och ålder tappar i betydelse. I drygt 10 år har vi diskuterat frågan och nu ser vi hur trenden blir allt tydligare. Vi slutar skilja mellan feminint och maskulint, ungt och gammalt, och andra attribut som tidigare fått...
Mulitfunktionellt står åter i centrum.TrendTrendanalys: MultifunktionelltFunktion står åter i centrum. På 1930-talet slog funktionalismen igenom på bred front. Funkishus och funkismöbler blev en vanlig syn. 2017 är det dags för multifunktionalismen.  Allt fler saker runt omkring oss får idag fler funktioner inbyggda som kompletterar det...
Nästa sida »