• Logga in

Meny
Buzzter
  • Spaningar
  • Trendanalyser
    • Megatrender
    • Trender
  • Nyhetsbrev
  • Om Buzzter
    • Spanarnätverk
      • Bli spanare
    • Kontakt
    • Om Buzzter
Till innehållet
Arbetsliv
Värderingar
Privatekonomi
Reklam
Shopping
Resa
Hem / Boende
Mat / Dryck
Mode / Design
Hälsa / Träning
Teknik / Prylar
Kultur / Fritid
Media
Utbildning
Arbetsliv
Värderingar
Privatekonomi
Reklam
Shopping
Resa
Hem / Boende
Mat / Dryck
Mode / Design
Hälsa / Träning
Teknik / Prylar
Kultur / Fritid
Media
Utbildning
Sortera
  • Senast publicerad
  • Mest läst
  • Mest buzz
  • A-Ö

Hem / Boende

TrendTrendanalys: PrisfokusEtt ökat fokus på en varas pris kontra värde är en stark trend som väntas få ny fart post-corona och den negativa ekonomiska utvecklingen i spåret av kriget i Ukraina. Trenden påverkas också att behovet av att hantera klyftan mellan...
TrendTrendanalys: LjudligtLjud finns överallt runt omkring oss. Vi ser en trend där ljud på olika sätt spelar en allt större roll i konsumentens vardag. Ett slående exempel är den stora tillväxten på marknaden för ljudböcker och poddar. Även teknikutvecklingen spelar en...
TrendTrendanalys special: Post War - fyra scenarier om världen efter krigetHur ser världen ut efter kriget i Ukraina? Det är en fråga som vi alla ställer oss. Kommer världen att återgå till hur den var innan eller kommer den att se annorlunda ut och i så fall hur annorlunda? Under...
TrendTrendanalys: KlimatomställningenKlimatet fortsätter att vara i fokus. Det råder stark konsensus om att vi, (konsumenter, företag, nationer), måste agera. Sverige Som land har satt upp ambitiösa och långsiktiga klimatmål. Senast år 2045 ska Sveriges nettoutsläpp av koldioxid vara noll och därefter...
TrendTrendanalys: Status quo-samhälletEn stark trend i samhället är viljan att bevara det som det var förut. Att frysa samhället/världen i sin nuvarande form. Två stora frågor (förutom pandemin) har dominerat media de senaste åren, kriminalitet och klimatfrågan. I båda dessa fallen finns...
TrendTrendanalys: Förorten blomstrarEn allt viktigare fråga är var vi ska bo i framtiden och vilka konsekvenser en sådan förändring kan få. När fler vill och kommer att arbeta från hemmet och/eller annan ort så kommer det att förändra förutsättningarna för många verksamheter....
TrendTrendanalys: FlexitryggI spåren av pandemin ser vi att många funderat över sin arbetssituation. För de som haft möjligheten att arbeta hemma har en ny flexiblare värld öppnat upp sig och gett smak på ett mer flexibelt arbetsliv. Rapporten från frilansbolaget Cool...
TrendTrendanalys: Post-pandemi?Vår trendrapport förra året, ”2021 i backspegeln” präglades i hög grad av den pågående pandemin. Den mest framträdande aspekten var diskussionen om hur världen skulle se ut efter pandemin. Vilka förändringar skulle bli bestående och vilka skulle vara tillfälliga? Ett...
TrendTrendanalys: ElektrifieringElbilar, elcyklar, elbussar, ellastbilar och till och med elplan står nu inför ett större kommersiella genombrott efter att under många år befunnit sig i utvecklingsstadiet. Elektrifieringen av vårt resande drivs på av en allt intensivare miljödebatt kring utsläpp av fossila...
TrendTrendanalys: Sinnenas internetFör 10 år sedan publicerade IBM en lista över de fem hetaste teknikerna som man bedömde skulle slå igenom inom några år. Det övergripande temat var att framtidens datorer kommer att kunna använda fler ”sinnen” för att analysera data. Man...
TrendTrendanalys: Generation ZGeneration Z, eller Gen Z, är en benämning på personer som växt upp efter millennieskiftet, vanligtvis avses personer födda mellan 1995 och 2012. Ibland används andra benämningar som zoomers, post-millenniumgenerationen eller iGenerationen. Att förstå denna grupp blir allt viktigare för...
TrendTrendanalys special: Världen post corona - fyra scenarierHur ser världen ut efter coronapandemin? Det är en fråga som vi alla ställer oss. Kommer världen att återgå till hur den var innan eller kommer den att se annorlunda ut och i så fall hur annorlunda? Under hur lång...
TrendTrendanalys: Sömlöst resande (Mobility as a Service)Digitaliseringens framväxt har möjliggjort en allt mer friktionsfri tillvaro för konsumenten. Parallellt med den digitala utvecklingen ser vi också att konsumentens förväntningar på sömlöshet, dvs att enkelt kunna utnyttja olika tjänster, ökar. I praktiken handlar sömlöshet om att integrera smarta...
TrendTrendanalys: Rymden nästa!Många av oss kommer ihåg det första rymdracet på 1960 och-70-talet. Då var det endast två aktörer som hade ekonomi och kunskap att delta, USA och Sovjetunionen. Idag är det ett helt annat intresse och möjlighet för fler aktörer att...
Nästa sida »