Arla utser Årets Smak med hjälp av Instagram

Arla utser Årets Smak med hjälp av Instagram

För tredje året i rad kommer Arla att presentera Årets Smak. Nytt för i år är att Arla har analyserat Instagram-inlägg för att se vilka råvaror, smaker och tekniker som matproffsen använder. Sammanlagt utforskades 20 000 inlägg och över 150 000 ord och 85 000 hashtags. Undersökningen visade bland annat att rostat, karamelliserat och fermenterat är extra populärt.

För att ta reda på om de globala trenderna från Instagram även gäller i Sverige gjorde Arla en enkätundersökning där 500 kockar och konditorer deltog. De fick även frågan om vad de associerar framtidens smaktrender med och majoriteten svarade hållbarhet, lokalt och säsong, men även växtbaserat och hantverk låg högt på listan av troliga trender. Det framkom också att även våra svenska matkreatörer hämtar inspiration från Instagram, men deras största inspirationskälla är råvaror. De flesta av de tillfrågade tycker att grönt är den mest inspirerande färgen när det gäller matlagning.

Tre intressanta upptäckter

  • Rostat är ett ord som kockar och konditorer gärna använder i en beskrivning av en matupplevelse.
  • Svart är en färg som trendar och ofta återkommer i en beskrivning av en rätt.
  • Även om samma smaktrend plockas upp i flera länder tar den sig olika uttryck eftersom smaken ofta kombineras med traditionella råvaror.

 

Källa: https://via.tt.se/pressmeddelande/arla-utforskar-instagram-for-att-utse-arets-smak?publisherId=3235978&releaseId=3295719

 

Bild: Press Arla