Cars.com erbjuder bilköp med ”Tinder-upplevelse”

Bilköp med ”Tinder-upplevelse”

Bilsäljarsajten Cars.com har lanserat bilindustrins första online matchmaking-upplevelse som drivs av AI, vilket ska göra bilshopping mer personligt och roligt.

Cars.coms nya Matchmaking Experience erbjuder ett enklare sätt för människor att hitta sin perfekta bil på en alltmer komplex marknad genom att hjälpa dem att navigera bland de 40 bilmärken och 460 modeller som för närvarande finns på marknaden. Webbplatsen använder en egen maskininlärningsalgoritm för att göra personliga bilrekommendationer baserade på kundernas livsstilsinställningar.

Så här fungerar det:

  • Användaren väljer mellan 15 olika livsstilsinställningar.
  • com levererar sedanupp till 20 rekommenderade matchningar baserat på användarpreferenser och sentimentanalys.
  • Användaren ”tycker om” eller ”tycker inte om” sedan de rekommendationer som visas.
  • Resultatet blir sedan förslag på ”perfekta” bilar som finns närmast användarens plats.

Ett pilottest av Matchmaking Experience resulterade i en 752-procentig ökning av profilskapandet på webbplatsen, 87 procentig ökning av antalet besökare, 225 procent ökning av e-postdelningar samt en dubblering av antalet sidvisningar per besökare jämfört med den traditionella sökupplevelsen.

 

Se tjänsten: https://www.cars.com/matchmaker/quiz/