E-handel för friluftsliv växer starkt

E-handel för friluftsliv växer starkt

Sedan coronapandemins utbrott har försäljningen av sport och friluftsutrustning på nätet ökat kraftigt. Statistik från Klarna visar att försäljningen av sport och fritidsutrustning ökat med 41% under det senaste halvåret jämfört med motsvarande period under fjolåret. Och trenden har fortsatt under hösten med en ökning på 33% under de tre första veckorna i september. Klarna har också genomfört en undersökning bland svenska konsumenter som visar att en tredjedel (34%) av svenskarna har köpt tränings- eller friluftsutrustning på nätet under det senaste året.

Klarnas undersökning visar också att de flesta (60%) svenskar har spenderat mer tid ute i naturen under coronapandemin och att ungefär en tredjedel (29%) har köpt friluftsutrustning. Samtidigt har svenskarna även börjat motionera mer ute i det fria. Ungefär hälften (47%) uppger att de tränat mer hemma och utomhus istället för att gå till gymmet. Majoriteten av dem (61%) har även köpt träningsutrustning, som hantlar, gummiband och löparskor.

Bland unga i åldern 18-35 har två av tre (67%) spenderat mer tid ute i naturen och fyra av tio (41%) har köpt friluftsutrustning av det skälet. Mer än hälften i åldersgruppen (59%) har också nedprioriterat gymmen till fördel för hemmaträning och utomhusaktiviteter och tre fjärdedelar (72%) har köpt utrustning för att komplettera träningen.

 

Källa: https://www.klarna.com/international/press/kraftiga-okningar-for-nathandeln-nar-svenskarna-tranar-och-ror-sig-mer-ute-i-friska-luften

 

Bild: Depositphoto