E-handeln fortsätter att minska

E-handeln fortsätter att tappa i omsättning med åtta procent under årets andra kvartal visar en rapport från PostNords E-barometer. Apoteksbranschen fortsätter att öka och förändrade konsumentbeteenden utmanar e-handeln. Rapporten visar även att konsumenternas köpbeteenden speglas i nya förväntningar på leveransen. Hur och när en vara kommer att levereras, är information som konsumenten vill ha redan i checkouten. Möjlighet till smidiga returer, gärna med digitala lösningar, är också något som blir viktigare och påverkar konsumentens vilja att klicka på köpknappen.

Några siffror ur rapporten:

  • E-handelstillväxten under Q2 2022 var negativ och hamnade på -8 procent.
  • Endast två kategorier har fått en positiv tillväxt nämligen Apoteksvaror som växte med 4 procent och Kläder och skor som växte med 1 procent.
  • De kategorierna som har minskat mest under senaste kvartalet har varit dagligvaror med -28 procent, sport och fritid med -12 procent och Böcker och media med -9 procent.
  • Nästan 4 av 10 e-handlande konsumenter har någon gång under senaste året avstått från att köpa en vara från en e-handlare för att de inte erbjöd leveransalternativet de föredrog.
  • Intresset för paketboxar har ökat snabbt under de senaste åren. Allt fler väljer att hämta ut sina paket i en paketbox. Jämfört med fjolåret har vi sett en ökning med 6 procentenheter, från 12 till 18 procent.
  • 32 procent har betalat extra under det senaste året för att få varan levererad som man vill.
  • 9 av 10 varor som returneras återvänder till sajten för att säljas igen, 9 procent förstörs.

 

Källa: https://www.postnord.se/foretagslosningar/e-handel/e-handelsrapporter/e-barometern

 

Bild: Depositphotos