E-handeln ökade med 17% första kvartalet 2018

E-handeln ökade med 17% första kvartalet 2018

E-handeln i Sverige ökade med 17 procent under det första kvartalet 2018, en hög siffra för kvartalet som delvis kan förklaras med att jämförelsekvartalet 2017 hade en historiskt låg tillväxt. När det kommer till branscherna var utvecklingen under det första kvartalet god i både de mer mogna produktkategorierna och bland snabbväxarna. Dagligvaruhandeln visade kvartalets högsta tillväxttal, följt av sporthandeln samt möbler och heminredning.

Det framgår av E-barometern för 2018 års första kvartal som PostNord ger ut i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.

E-handeln i Sverige omsätter 67 miljarder kronor. Adderar vi svenskarnas e-handelskonsumtion från utlandet omsätter e-handeln ytterligare 13 miljarder kronor, vilket skulle innebära att den totala  e-handelsmarknaden motsvarar cirka 80 miljarder kronor. Det betyder också att ungefär var sjätte e-handelskrona går till utländska företag idag.

Det som lockar mest från de utländska aktörerna är jakten på lägre priser och fler unika varumärken.  Konsumenterna mognar och hittar favoriter även utomlands och andelen som säger att deras senaste köp var från en e-handlare som de handlat från tidigare har ökat från 27 procent till 36 procent mellan 2017 och 2018.

Livsmedelsförsäljningen på nätet är fortfarande liten i förhållande till den totala livsmedelsförsäljningen i Sverige, knappt 2 procent av handeln sker via nätet idag. Branschen, med sina fem miljarder kronor i omsättning på nätet, är ändå en av de största. Första kvartalet i år ökade livsmedel med 30 procent jämfört med samma period i fjol. Nu börjar det bli så pass stor omsättningsbas i branschen att tillväxttal i den här storleken får stora effekter på förflyttningen, som sannolikt kommer att gå snabbare och snabbare framöver.

 

Läs rapporten: https://www.postnord.se/foretag/foretagslosningar/e-handel/e-handelsrapporter-och-kundcase/e-barometern