E-handeln växte med 20 procent 2021

Den svenska e-handelns totala omsättning växte med 24 miljarder under 2021, en ökning med 20 procent. Årets vinnarbransch blev dagligvaruhandeln som växte med 35 procent under året. Det framgår av E-barometerns årsrapport 2021.

Precis som 2020 har e-handelsåret 2021 präglats av pandemin. Det gör också att vi har sett stora svängningar och en påfallande nedtrappning i tillväxttakten under året. Från ett oerhört starkt första kvartal med tillväxt på 53 procent för att sedan nå en negativ tillväxttakt i Q4 på -1,2 procent.

Dagligvaruhandeln blev årets vinnarbransch. Ett annat framgångsexempel under året är hemelektronikbranschen. Det var något oväntat eftersom branschen tillhör de mest mogna på nätet. Även klädhandeln har gjort comeback och ligger nu på delad förstaplats med skönhetsprodukterna på listan över de mest populära kategorierna.

Några siffror från rapporten

  • E-handeln växte med 20 procent under 2021.
  • Tillväxttakten skiftade mellan kvartalen. Q1 var tillväxten 53 procent och i Q4 var tillväxten negativ, -1,2 procent.
  • Mest växte dagligvarorna på nätet (35 %), följt av möbler och heminredning (27 %) och hemelektronik (23 %).
  • Knappt hälften av konsumenterna (45 %) har handlat något begagnat på nätet under 2021. Flest har handlat begagnade möbler eller heminredning, följt av kläder och skor samt barnartiklar och leksaker.
  • 66 procent fick välja leveranssätt för sin senaste leverans. Motsvarande siffra ifjol var 61 procent och 43 procent 2017.

 

Källa: www.postnord.se/ebarometern

 

Bild: Depositphotos