Emaljen tar revansch

I tider av plastrensning letar tillverkare och konsumenter efter hållbara material, färger och former som ögat inte tröttnar på så fort. Många minns Kockums emaljgrytor från mormors kök, vaniljsåsgula med ljusgrön kant. Småländske entreprenören Rickard Andersson ärvde en emaljgryta efter sin mor och ville köpa fler. Han fann att varumärket Kockums Jernverk var herrelöst, fabriken lades ner redan 1971. Samtidigt har marknaden ett sug efter beständiga och vackra produkter. Kockums emaljföremål säljer bra på Tradera.
I september 2018 återuppstod varumärket Kockums Jernverk . Rickard Andersson har hittat några fabriker i Europa som fortfarande har kunnandet. En svensk industridesigner, Louise Klarsten på Colourhouse har tagit fram fem nya färger, och nya modeller har tagits fram som är nästan helt lika de gamla. Det är grytor, kannor, skålar, muggar, tallrikar, ugnsformar och kastruller.
Produkterna säljs hos mer än 50 svenska återförsäljare och via www.kockumsjernverk.se.
– Det var plasten som konkurrerade ut emaljen på 60-talet. Nu tar emaljen revansch. Vi håller på att registrera varumärket Kockums på alla större marknader i världen, säger Rickard Andersson som i år ställde ut första gången på konsumentmässan Ambiente i Frankfurt.