Facebooks lukrativa köp/sälj/byt grupper

2015 lanserade Facebook ”sälj” knappen på hemsidan och öppnade därmed upp en andrahandsmarknad för privatpersoner. Sen dess har köp/sälj/byt grupperna vuxit sig allt större med olika teman som ”svenska märken” eller ”lyxmärken”, men även fokus på enskilda designer märken lockar tusentals. Gruppen ”Louis Vuitton Addict” har snart över 130 000 medlemmar, och den största gruppen med intresse för märket ”Yeezy” har nära 190 000 medlemmar. Försäljningen av andrahandsvaror i grupperna kan i vissa fall uppgå till betydligt högre summor än ursprungspriset. Detta gäller framförallt produkter med hög efterfrågan eller sådant som endast producerats i begränsad upplaga.

De flesta grupperna är privata och i vissa fall till och med hemliga. Gemensamt för alla är dock det stränga regelverket som vill minimera risken för bedrägeri och renodlad reklam. Grupperna sköts av frivilliga volontärer som ser till att medlemmarna följer reglerna, vilket görs med stort engagemang. Även tonen medlemmarna emellan är vänlig och inkluderar ofta tips och råd angående de produkter som är ämne för gruppen.

Länkar:
https://www.facebook.com/groups/LouisVuittonAddicted/
https://www.facebook.com/groups/YeezyTalkWorldwide/