Spaning
Fler konsumenter vill e-handla klimatsmart

Miljötänket inom e-handeln har utvecklats starkt de senaste åren. Något fler svenska konsumenter som handlar på nätet blir numera erbjudna ett klimatsmart leveransalternativ eller klimatkompenserat köp – från 27 procent 2021 till 30 procent 2022. Av konsumenterna som blev erbjudna detta är det nu även mer än hälften som gör valet – från 49 till 51 procent ifjol. Kvinnor är dock betydligt mer benägna än män, 58 mot 44 procent. Det visar en undersökning från betalningsföretaget Nets.
En klar majoritet – sex av tio svenskar – anser att det är viktigt att webbutiken bryr sig om klimateffekten. Återigen är det fler kvinnor (66 %) än män (53 %).
Nets undersökning av de 20 största webbutikerna i Sverige visar dock att andelen som har miljövänlig frakt minskar något, från en dryg tredjedel till en fjärdedel (7 av 20 under 2021 vs 5 av 20 under 2022). I realiteten har dock något fler detta alternativ utan att det uppges, eftersom en del använder vissa logistikleverantörer som i princip är fossilfria. Men däremot dubblerades webbutikerna som har ett klimatsmart leveransalternativ förvalt – nu var det fyra stycken jämfört med endast två ifjol.
Bild: press Nets