Kultur / Fritid Mode / Design
Publicerat: 2025-06-17

Spaning

Gör dig redo för Labubu-vågen

Gör dig redo för Labubu-vågen

Labubu är en figur skapad av det asiatiska designföretaget POP MART och designern Kasing Lung. Det är en samlarfigur med ett unikt, gulligt men också lite busigt utseende, som ofta är populärt inom “designer toy”-kulturen.

För att skapa en hype runt denna figur ser POP MART till att utbudet hela tiden är mindre än efterfrågan. Den ska vara svår att få tag på och säljs ofta på andrahandsmarknaden för betydligt högre belopp än nypriset. Går man in på POP MARTs hemsida ser man att nästan alla modeller är slutsålda. För att ytterligare öka efterfrågan ser POP MART till att utvalda kändisar och modeikoner bär en Labubu. Lite som att "den som vet vet".

Jag fick själv en Labubu igår av en vän som bor i Kina. Jag gick med den i bältet i Stockholm City en halvtimme. Såg att många tittade och undrade vad det var för konstig människa som hade ett gossedjur på sig. Nog för tidigt nu för att nå effekten "den som vet vet". Men kanske fungerar det senare i sommar eller i höst när trenden har spritt sig.

Labubu är ett intressant exempel på hur en trend sprider sig och att förstå metoden som används för att skapa efterfrågan.

Titta gärna på POP MARTs hemsida: https://www.popmart.com/se/search/labubu?srsltid=AfmBOoqazVnT8yru_P75R3Hhb8vYv42DkWMHVW593UJl-xA3zZALZcdK

Basketstjärnan Dillon Brooks med en Labubu: https://www.tiktok.com/@brkicks/video/7498542681975573802