Julklappar på nätet ökade kraftigt

Julklappar på nätet ökade kraftigt

Julklappshandeln på nätet ökade kraftigt. 25 procent av de som handlade julklappar gjorde alla sina inköp på nätet. Mer än hälften köpte åtminstone 80 procent av klapparna online. Totalt handlade svenskarna fram till den 16 december för 19 miljarder kronor. Det visar PostNords årliga julundersökning.

Undersökningen genomfördes under den 14-16 december av Kantar Sifo på uppdrag av PostNord. Den totala julklappshandeln har i år ökat med 9 procent jämfört med föregående år, trots pandemin. Men framför allt har e-handelns andel av den totala julklappshandeln ökat kraftigt och ligger nu på omkring 57 procent, från föregående års 40 procent.

Den ökande e-handeln har medfört högt tryck hos ombuden, men den vanligaste väntetiden för att hämta sitt paket är cirkla 2-3 minuter. 75 procent fick stå i kö i mindre än fem minuter. 89 procent är ganska eller mycket nöjda med sina leveranser och utlämningen av sina e-handlade paket.

Precis som förra året så är det kläder och skor som är den mest populära julklappskategorin, på nätet såväl som totalt sett. Böcker och media kommer på andra plats, följt av barnprodukter och leksaker.

 

Källa: https://www.postnord.se/om-oss/pressmeddelanden/2020/julklappar-pa-natet-okar-kraftigt-tillvaxt-pa-56-procent

 

Bild: Press Postnord