Konsumenterna önskar enklare e-handel

Klarna har via sin internationella Shopping Pulse undersökt svenska konsumenters krav och önskemål gentemot handeln. Man har framför allt tittat på vilka tekniska lösningar kunderna vill handlarna ska investera i. Totalt har 1090 svenskar svarat och siffrorna är från det andra kvartalet i år.

Högst upp på listan hittar vi friktionsfria betalningar. Hela 56 procent av de svarande ansåg att det är något som e-handlarna borde investera i. Det kan röra sig om allt från att scanna QR-koder till att slippa fylla i formulär. För fysisk butik var motsvarande siffra 48 procent.

Näst viktigast anses personlig service vara, med 36 procent för online och 40 procent för butik. Här vill kunderna exempelvis se digital igenkänning med personlig hälsning och service.

På tredje plats finns personliga produktrekommendationer, som baseras på deras preferenser. Något 35 procent av de svarande vill ha i e-handeln och 36 procent i butik.

En sömlös omnikanalsupplevelse hamnade på fjärde plats. Här svarade 29 procent att det var viktigt för e-handelsupplevelsen och 21 procent att de vill ha det i fysisk butik. Det handlar till exempel om att beställa eller prova en produkt i en kanal och sen kunna hämta eller få hem den.

Längst ned på listan kom röst- och ansiktsigenkänningsteknik med 11 procent för e-handeln och 8 procent för fysisk butik. Där emellan fanns virtuell/förstärkt verklighet, med till exempel virtuella butiker och omklädningsrum. 27 procent vill se det i e-handeln och 13 procent i fysisk butik.

Social shopping blir allt mer populärt. Fler än var tredje, 36 procent, har uppgivit att de handlat något efter att ha sett det på sociala medier den senaste månaden. Hela 61 procent av dem handlade direkt från någon av plattformarna.

Vi har även sett liveshopping segla upp som en viktig komponent för många e-handlare i dag. Var fjärde svensk, 24 procent, mellan 18 och 24 har deltagit i ett livestreamat shoppingevent. Och då är unga mer intresserade av liveshopping än andra.

Slutligen kan vi konstatera att endast var fjärde svarande uppger att hållbarhetsaspekten är viktig när de shoppar. 28 procent säger att de vill se varumärken och handlare agera hållbart och 24 procent tycker att hållbara leveranser är viktiga.

 

Källa: https://insights.klarna.com/shopping-pulse/

 

Bild: Depositphotos